Motorcyklismens svanesang

NYT: Se artiklen på B.dk via dette link.

I dag åbner Dyrehavsbakken og traditionen tro vil en masse motorcyklister bruge lejligheden til at tage hul på den to-hjulede sæson og køre i fælles kortege op ad Strandvejen nord for København.

Traditionen er ældgammel og stammer fra Motorcyklismens ungdom efter Anden Verdenskrig. Dengang og for den sags skyld stadig, var der tale om en spontan og uorganiseret fællesskabs-beslutning, altså essentielt en græsrodsbevægelse. Selv i dag er der ingen officiel organisation der styrer handlingen, den sker bare, år efter år og bakkes op af motorcyklister fra hele landet. Selv har jeg deltaget 26 gange, men ikke i år.

I år er nemlig første gang i mit liv, hvor jeg ikke ejer en motorcykel og i den oplevelse står jeg desværre ikke alene.

Mads Christensen Motorcykel

Det går nemlig rigtigt dårligt for motorcyklismen.

I min jyske ungdom i sen-70´erne havde alle raske drenge en knallert, det var sådan vi kom omkring…. ikke mindst når vi skulle til hal-bal. Knallert-kulturen udgjorde en naturlig rugekasse for motorcyklismen og selvfølgelig lå der også et ny-trykt MC-kørekort klart til mig på min 18 års fødselsdag.

Jeg husker klart den vidunderlige oplevelse af at få min første motorcykel. Ganske vist var det en fesen lille én, brugt og slidt i en grad hvor den med dagens øjne ville være pinlig, men den var min. Jeg havde selv købt den og den gav mig, i ordets sandeste forstand, vinger. Den gav mig frihed i sin mest rendyrkede form. Jeg kørte til Skagen, til Gedser, jeg kørte til Nordkap og bagefter til Gibraltar. Jeg var legemliggørelsen af Richard Bachs Jonathan Livingston Seagull. Jeg var James Bond, Hunter S. Thompson og Neil Armstrong i én person.

I dag ser jeg med bekymring på motorcyklismen. Der er ganske vist ret mange motorcykler, rundt regnet 170.000 indregistrerede MC´ere i Danmark, men al branchestatistik viser, at der ikke bliver kørt nævneværdige kilometer på dem. Salget af oliefiltre, kædekit og dæk er de bedste indikatorer på den daglige brug, og her er salget helt i kælderen. I en snigende transformation er motorcyklen gået fra at være det daglige transportmiddel for mange tusinde (mænd) til i dag at være en livsstils-accessorie, en lille treat til at forsøde en søndag i sommerferien.

Statistikken viser, at den gennemsnitlige danske motorcyklist er en gråsprængt herre på 53 år. Stort set ingen kvinder kører MC og de unge lømler i læderjakker ….? Glem dem, de er ad åre blevet en samling skrutryggede gamlinge i alt for store Gore-tex-jakker med ynkelige gule sikkerhedsveste. At gå til motorcykel-udstilling eller MC-messe i dag er som at stå til en Toto Koncert i Amager Bio. Omgivet af gamle grå ulve. Motorcyklismen er kommet på plejehjem og næste station er uafvendelig: Hospice.

I dage er der ingen raske drenge der kører knallert. Deres mødre vil ikke have det, og i øvrigt vil de også hellere selv køre Metro, letbane eller endnu bedre, blive hjemme foran deres X-box.

Kørekortet er blevet svært og dyrt at erhverve, motorcyklerne koster en bondegård, og selv om alt det lykkes for den sjældne ambitiøse unge mand, støder han panden mod en mur når han finder ud af at forsikringen koster mere end motorcyklen.

I dag har man i medierne kunne høre og læse, at det er dødsensfarligt at køre motorcykel, DTU har åbenbart udregnet, at det er 50 gange farligere end at sidde i en bil. TV-speakerne bruger vendinger som ”djævelskab” og ”de fartgale” og hvis ikke din mor forbyder dig at køre i eftermiddag, kan du være stensikker på at din kone gør efter sådan en gang apokalyptisk morgen TV.

Ærgeligt, for Motorcyklismen kunne ellers være samfundets bedste og grønneste ven. Den slider markant mindre på infrastrukturen, den udleder mindre Co2, den ville løse alle storbyernes trængselsproblemer og parkeringshelvedet i København ville være fixet i et snuptag.

Med et pennestrøg i færdselsloven ville man kunne tillade alle danskere med almindeligt kørekort, at føre maxi-scooter. Altså en MC-scooter på 250 kubikcentimeter (måske snart elektrisk) som kan befordre to personer, er Euro-6-norm godkendt, har tre skivebremser, et vandtæt rum under sædet, elopvarmede håndtag og evnen til at køre 120 km/t på motorvejen.

Alle der har været i Rom, Madrid eller Athen vil kende dem og hvorfor ikke i Danmark? Jovist, om vinteren ville man skulle have frakke og handsker på og på de få dage med sne ville man være hensat til bussen, men de 300 andre dage? Frihed! Born to be wild!

Det burde være rendyrket Alternativet politik, ægte disruption i en dysfunktionel færdselskultur, men til hvilken nytte?

Selv ikke det bedste produkt på jorden kan sælges hvis kunderne ikke er der.

Så mit bedste råd på denne skønne forårsdag er desværre: Tag dine børn med ud til Strandvejen i eftermiddag og vis dem Motorcyklisterne i fri flugt, svæve hen over den frostklare asfalt. Med lidt held vil ungerne huske det på samme måde som jeg stadig fjernt husker hestevognen, en-øres slik og drejeskive-telefonen.

Mads Christensen

 

 


Kommentar

  • Dine observationer passer godt med mine – motorcyklisten bliver ældre år for år. Heldigvis stiger levealderen. Jeg droppede turen til Bakken i går pga af salt og kulde. Men glæder mig hver dag til at skulle på to mc-hjul igen, når et par solide regnskyl har skyllet vejene rene.
    Men du er jo en indflydelsesrig rollemodel, Mads. Så hvorfor har du droppet motorcyklen?

    Henrik Lilholt
  • Godt indspark og gode ideer, mon de Københavnske-/Folketingspolitlikerne læser dette. Iøvrigt ærgerligt at knægtene ikke fik lov at køre 125 cm som 16 årige, kan dog se at mange drenge nu tager knallertkørekort efter ændringen til 15 år, så er der forhåbninger om ny tiltrængt blodfornyelse 👍🏻🏍👍🏻
    PS du må på Christiansborg 😎🏍

    Lars B
  • Fedt skriv om den alarmerende afvikling, i Airbackens" navn, af frihedstrang, eventyrlyst, sansninger i vindsus, blåfrosne fingre og deraf følgende refleksioner og kendskab til sig selv og de ægte energier!

    Håkon krogshede
  • SÅ flot og godt skrevet. Det er jo virkelig et spørgsmål om frihed. Men mange holdes væk fra denne oplevelse pga, som du skriver, lavpraktiske, skatteindviklede regler. Derudover er mc-kørere sikrere i trafikken. Dels er man meget opmærksom på, at man let kan overses. Dels benytter man sig ikke af telefon e.l. under kørsel. Men da mange bilister bruger tlf. e.l. under kørsel, er man nu ekstra meget udsat på mc. Hilsen en kørelærer, som selv kører mc.

    Britta Andersen

Kommentér

Alle kommentar bliver gennemtjekket af en moderator